
Tarcze hamulcowe do kluczowego elementu układu hamulcowego pojazdu, który odpowiada za skuteczne załączenie i kontrolowanie prędkości. Są to metalowe dyski, które są połączone z klockami hamulcowymi w celu wytwarzania energii hamującej poprzez ścieranie. Ich konstrukcja, konstrukcja materiałowa, jest tak wytrzymała, aby wytrzymać ekstremalne temperatury i wysokie temperatury.
Budowa tarczy hamulcowej
-
Materiał :
- Żeliwo szare : używany materiał ze względu na trwałość cieplną i dobre właściwości tarcia.
- Stal węglowa : Stosowana w pojazdach wyczynowych, gdzie wymagana jest większa większa i mniejsza masa.
- Ceramika węglowa : W samochodach sportowych i luksusowych; zapewnia doskonałe właściwości, skutki uboczne i wtórne na deformację.
- Kompozyty węglowe : najnowocześniejszy materiał używany w pojazdach wyczynowych i lotnictwie.
-
Kształt i Konstrukcja :
- Tarcze pełne : Jednolite, masywne dyski, stosowane w mniejszych pojazdach lub na głównych osiach.
- Tarcze wentylowane : Z odprowadzaniami kanałów wentylacyjnych, które poprawiają odprowadzanie ciepła.
- Tarcze nacinane : Z rowkami na powierzchni, które uwalniają gazy.
- Tarcze nawiercane : Z otworami zwiększającymi chłodzenie i redukujące wagę.
-
Rozmiar :
- Średnica i grubość tarczy zależy od mocy pojazdu i przewidywanego zastosowania. Większe tarcze są stosowane w pojazdach lub mają większą masę i osiągach.
Funkcje tarczy hamulcowej
-
Generowanie mocy hamującej :
- Tarcze hamulcowe jako powierzchnia tarcia, na które działają hamulce, hamulce, wyłączniki zasilania pojazdu.
-
Odprowadzanie ciepła :
- Podczas gdy tarcze nagrzewają się, ich konstrukcja zapewnia szybkie odprowadzanie ciepła.
-
Stabilność podczas opóźnienia :
- Wysoka precyzja wykonania tarczy zapewnia działanie układu hamulcowego i minimalizuje drgania.
Rodzaje tarcz hamulcowych
-
Standardowe tarcze pełne :
- Używane w samochodach miejskich i ekonomicznych.
- Mniejsze koszty produkcji, ale niższe w przypadku użytkowania.
-
Tarcze wentylowane :
- Powszechne w samochodach osobowych, SUV-ach i lekkich ciężarówkach.
- Lepsze odprowadzanie ciepła niż tarcze pełne.
-
Tarcze sportowe (nacinane i nawiercane) :
- Wzmocniona wydajność w temperaturach.
- Stosowane w samochodach sportowych i wyczynowych.
-
Tarcze ceramiczne :
- Wysoka wartość, która może wystąpić i bardzo niska masa.
- Bardzo drogie, używane w samochodach premium.
Problem i konserwacja tarcz hamulcowych
-
Zużycie :
- Tarcze wymagają się z ewentualnego skutku tarcia. Wymiana jest konieczna, gdy ich głębokość spada poniżej minimum.
-
Deformacje :
- Przetwarzanie tarczy może być sygnalizowane do ich odkształcenia, co objawia się drganiami podczas transmisji.
-
Korozja :
- Tarcze mogą rdzewieć, szczególnie gdy pojazd jest rzadko używany lub narażony na wilgoć.
-
Pęknięcia :
- W ekstremalnych warunkach, takich jak wyścigi, mogą wystąpić mikropęknięcia związane z wysokimi wymaganiami terminologicznymi.
Wskazówki eksploatacyjne
- Regularne kontrole : Sprawdzanie stanu tarcz co 20 000–30 000 km lub zgodnie z wymaganiami producentów.
- Dostępne hamulce : Używanie hamulców wysokiej jakości, które nie uruchamiają hamulców.
- Prawidłowy styl jazdy : Unikanie awaryjnego hamulca i opóźnionego trzymania hamulca, co prowadzi do przegrzewania.
Tarcze hamulcowe są nieodzownym wyłącznikiem bezpieczeństwa każdego pojazdu. Ich odpowiedni wybór, prawidłowa eksploatacja i regularna kontrola skuteczności i przedłużenia całego układu.