Tarcze hamulcowe do kluczowego elementu układu hamulcowego pojazdu, który odpowiada za skuteczne załączenie i kontrolowanie prędkości. Są to metalowe dyski, które są połączone z klockami hamulcowymi w celu wytwarzania energii hamującej poprzez ścieranie. Ich konstrukcja, konstrukcja materiałowa, jest tak wytrzymała, aby wytrzymać ekstremalne temperatury i wysokie temperatury.


Budowa tarczy hamulcowej

  1. Materiał :

    • Żeliwo szare : używany materiał ze względu na trwałość cieplną i dobre właściwości tarcia.
    • Stal węglowa : Stosowana w pojazdach wyczynowych, gdzie wymagana jest większa większa i mniejsza masa.
    • Ceramika węglowa : W samochodach sportowych i luksusowych; zapewnia doskonałe właściwości, skutki uboczne i wtórne na deformację.
    • Kompozyty węglowe : najnowocześniejszy materiał używany w pojazdach wyczynowych i lotnictwie.
  2. Kształt i Konstrukcja :

    • Tarcze pełne : Jednolite, masywne dyski, stosowane w mniejszych pojazdach lub na głównych osiach.
    • Tarcze wentylowane : Z odprowadzaniami kanałów wentylacyjnych, które poprawiają odprowadzanie ciepła.
    • Tarcze nacinane : Z rowkami na powierzchni, które uwalniają gazy.
    • Tarcze nawiercane : Z otworami zwiększającymi chłodzenie i redukujące wagę.
  3. Rozmiar :

    • Średnica i grubość tarczy zależy od mocy pojazdu i przewidywanego zastosowania. Większe tarcze są stosowane w pojazdach lub mają większą masę i osiągach.

Funkcje tarczy hamulcowej

  1. Generowanie mocy hamującej :

    • Tarcze hamulcowe jako powierzchnia tarcia, na które działają hamulce, hamulce, wyłączniki zasilania pojazdu.
  2. Odprowadzanie ciepła :

    • Podczas gdy tarcze nagrzewają się, ich konstrukcja zapewnia szybkie odprowadzanie ciepła.
  3. Stabilność podczas opóźnienia :

    • Wysoka precyzja wykonania tarczy zapewnia działanie układu hamulcowego i minimalizuje drgania.

Rodzaje tarcz hamulcowych

  1. Standardowe tarcze pełne :

    • Używane w samochodach miejskich i ekonomicznych.
    • Mniejsze koszty produkcji, ale niższe w przypadku użytkowania.
  2. Tarcze wentylowane :

    • Powszechne w samochodach osobowych, SUV-ach i lekkich ciężarówkach.
    • Lepsze odprowadzanie ciepła niż tarcze pełne.
  3. Tarcze sportowe (nacinane i nawiercane) :

    • Wzmocniona wydajność w temperaturach.
    • Stosowane w samochodach sportowych i wyczynowych.
  4. Tarcze ceramiczne :

    • Wysoka wartość, która może wystąpić i bardzo niska masa.
    • Bardzo drogie, używane w samochodach premium.

Problem i konserwacja tarcz hamulcowych

  1. Zużycie :

    • Tarcze wymagają się z ewentualnego skutku tarcia. Wymiana jest konieczna, gdy ich głębokość spada poniżej minimum.
  2. Deformacje :

    • Przetwarzanie tarczy może być sygnalizowane do ich odkształcenia, co objawia się drganiami podczas transmisji.
  3. Korozja :

    • Tarcze mogą rdzewieć, szczególnie gdy pojazd jest rzadko używany lub narażony na wilgoć.
  4. Pęknięcia :

    • W ekstremalnych warunkach, takich jak wyścigi, mogą wystąpić mikropęknięcia związane z wysokimi wymaganiami terminologicznymi.

Wskazówki eksploatacyjne

  • Regularne kontrole : Sprawdzanie stanu tarcz co 20 000–30 000 km lub zgodnie z wymaganiami producentów.
  • Dostępne hamulce : Używanie hamulców wysokiej jakości, które nie uruchamiają hamulców.
  • Prawidłowy styl jazdy : Unikanie awaryjnego hamulca i opóźnionego trzymania hamulca, co prowadzi do przegrzewania.

Tarcze hamulcowe są nieodzownym wyłącznikiem bezpieczeństwa każdego pojazdu. Ich odpowiedni wybór, prawidłowa eksploatacja i regularna kontrola skuteczności i przedłużenia całego układu.



Projekt: NIKO ©2019 dataWeb ver. 1.0.90 | | Wdrożenie: TOMJOHN tecdoc
Dodano do koszyka