Układ kierowniczy to jeden z kluczowych systemów w samochodzie, który umożliwia kierowcy kontrolowanie kierunku jazdy. Odpowiada za przenoszenie ruchu obrotowego kierownicy na koła skrętne pojazdu. Poniżej znajduje się szczegółowy opis konstrukcji, elementów i działania układu kierowniczego.


1. Funkcje układu kierowniczego:

  • Precyzyjne przekazywanie ruchu kierownicy na koła skrętne.
  • Stabilizacja toru jazdy, zapewniająca bezpieczeństwo i komfort.
  • Minimalizowanie siły potrzebnej do obracania kierownicy dzięki wspomaganiu (hydrauliczne, elektryczne lub elektrohydrauliczne).
  • Tłumienie drgań i wstrząsów pochodzących od nawierzchni.

2. Podstawowe elementy układu kierowniczego:

a) Kierownica:

  • Element obsługiwany przez kierowcę.
  • Połączona z wałem kierowniczym, przekazuje ruch obrotowy na mechanizm przekładni.

b) Wał kierowniczy:

  • Pośredniczy w przenoszeniu ruchu kierownicy na przekładnię.
  • Może być wyposażony w przeguby Cardana, pozwalające na zmianę kąta w przypadku przesunięcia kierownicy względem przekładni.

c) Przekładnia kierownicza:

  • Przetwarza ruch obrotowy wału kierowniczego na ruch liniowy mechanizmu napędzającego koła.
  • Typy przekładni kierowniczych:
    • Przekładnia ślimakowa: Stosowana w starszych pojazdach, ma prostą budowę.
    • Przekładnia zębatkowa (zębatka i zębnik): Najczęściej stosowana we współczesnych samochodach.
    • Przekładnia kulkowa: Stosowana w cięższych pojazdach, charakteryzuje się wysoką trwałością.

d) Drążki kierownicze:

  • Przenoszą ruch liniowy z przekładni na zwrotnice kół.
  • Składają się z:
    • Drążków poprzecznych: Bezpośrednio połączonych z przekładnią i kołami.
    • Końcówek drążków: Wyposażonych w przeguby kulowe, umożliwiające ruch w wielu kierunkach.

e) Zwrotnice:

  • Elementy łączące układ kierowniczy z kołami.
  • Umożliwiają skręcanie kół w odpowiednim kierunku.

f) Mechanizmy pomocnicze:

  • Amortyzatory drgań: Tłumią wstrząsy i wibracje przenoszone na kierownicę.
  • Regulator przełożenia: W bardziej zaawansowanych systemach zmienia przełożenie w zależności od prędkości (np. układy zmiennego wspomagania).

3. Systemy wspomagania układu kierowniczego:

a) Wspomaganie hydrauliczne (HPS):

  • Używa pompy hydraulicznej napędzanej paskiem klinowym silnika.
  • Płyn hydrauliczny wytwarza ciśnienie, które pomaga w obracaniu kierownicy.
  • Zalety:
    • Duża siła wspomagania.
    • Prosta konstrukcja.
  • Wady:
    • Stałe obciążenie silnika.
    • Większe zużycie paliwa.

b) Wspomaganie elektryczne (EPS):

  • Elektryczny silnik wspomaga obracanie kierownicy.
  • Sterowane przez elektroniczny moduł, który dostosowuje wspomaganie do warunków jazdy.
  • Zalety:
    • Niższe zużycie paliwa.
    • Precyzyjne działanie.
    • Możliwość integracji z systemami bezpieczeństwa (np. ESP, asystent pasa ruchu).
  • Wady:
    • Wyższy koszt produkcji.
    • Mniejsza siła wspomagania w porównaniu z hydraulicznym.

c) Elektrohydrauliczne wspomaganie (EHPS):

  • Połączenie obu systemów: pompa hydrauliczna jest napędzana elektrycznym silnikiem.
  • Łączy zalety obu rozwiązań, choć jest bardziej skomplikowane.

4. Geometria układu kierowniczego:

a) Zbieżność kół:

  • Kąt ustawienia kół przednich względem siebie.
  • Odpowiednia zbieżność poprawia stabilność jazdy i zmniejsza zużycie opon.

b) Kąt pochylenia kół:

  • Nachylenie osi koła względem pionu.
  • Wpływa na przyczepność i komfort jazdy.

c) Kąt wyprzedzenia osi zwrotnicy:

  • Ustawienie osi zwrotnicy względem pionu.
  • Wpływa na samoczynny powrót kół do pozycji jazdy na wprost.

d) Kąt skrętu kół:

  • Zakres, w jakim koła przednie mogą się obracać.
  • Zależy od konstrukcji zwrotnic i drążków.

5. Systemy wspomagające układ kierowniczy:

a) Asystent pasa ruchu (LKA):

  • Automatycznie koryguje tor jazdy, utrzymując pojazd na wybranym pasie.

b) System skrętnych kół tylnych:

  • Tylne koła mogą lekko skręcać w kierunku przeciwnym do przednich (przy niskiej prędkości) lub w tym samym kierunku (przy dużych prędkościach), zwiększając manewrowość i stabilność.

c) Układ adaptacyjny (np. Drive-by-Wire):

  • Elektronicznie sterowany system, w którym brak jest mechanicznego połączenia między kierownicą a kołami.
  • Wykorzystuje sygnały elektryczne do kontrolowania skrętu.

6. Typy układów kierowniczych:

a) Układ klasyczny:

  • Mechaniczne połączenie kierownicy z kołami przez przekładnię zębatkową.

b) Układ ze wspomaganiem:

  • Ulepszony o systemy wspomagania hydraulicznego lub elektrycznego.

c) Układ z systemem 4WS:

  • Cztery koła skrętne dla lepszej manewrowości.

7. Diagnostyka i konserwacja układu kierowniczego:

  • Regularne sprawdzanie luzów w układzie (np. końcówek drążków, przegubów kulowych).
  • Kontrola poziomu płynu wspomagania (w systemach hydraulicznych).
  • Diagnostyka geometrii kół w specjalistycznym serwisie.
  • Sprawdzanie działania wspomagania i ewentualna kalibracja systemów elektronicznych.

Układ kierowniczy to jeden z najważniejszych systemów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo jazdy. Wymaga regularnej kontroli i konserwacji, aby zapewnić precyzję działania i długą żywotność.



Projekt: NIKO ©2019 dataWeb ver. 1.0.90 | | Wdrożenie: TOMJOHN tecdoc
Dodano do koszyka