SPRZĘGŁA I DWUMASY / POMPY SPRZĘGŁA

338

Cena brutto
MAG. GŁÓWNY0Mag. dodatkowy0Mag. dodatkowy0
Nazwa: Pompa sprzęgła (19,05mm) RENAULT SAFRANE II 2.0/2.5 07.96-12.00
Kod producenta: 874570
Indeks: VAL874570
Producent: VALEO
Opis: Pompa sprzęgła (19,05mm) RENAULT SAFRANE II 2.0/2.5 07.96-12.00

Cena brutto
MAG. GŁÓWNY0Mag. dodatkowy0Mag. dodatkowy0
Nazwa: Pompa sprzęgła (19,05mm) PORSCHE 924, 944 2.0-3.0 06.80-07.91
Kod producenta: 874573
Indeks: VAL874573
Producent: VALEO
Opis: Pompa sprzęgła (19,05mm), pojazd z kierownicą po lewej stronie PORSCHE 924, 944 2.0-3.0 06.80-07.91

Cena brutto
MAG. GŁÓWNY0Mag. dodatkowy0Mag. dodatkowy0
Nazwa: Pompa sprzęgła (19,05mm) PORSCHE 911, 911 TARGA 3.2/3.3 09.77-11.90
Kod producenta: 874574
Indeks: VAL874574
Producent: VALEO
Opis: Pompa sprzęgła (19,05mm) PORSCHE 911, 911 TARGA 3.2/3.3 09.77-11.90

Cena brutto
MAG. GŁÓWNY0Mag. dodatkowy2Mag. dodatkowy0
Nazwa: Pompa sprzęgła (19,05mm) OPEL OMEGA A, SENATOR B 2.5/2.6/3.0 03.87-04.94
Kod producenta: 874575
Indeks: VAL874575
Producent: VALEO
Opis: Pompa sprzęgła (19,05mm) OPEL OMEGA A, SENATOR B 2.5/2.6/3.0 03.87-04.94

Cena brutto
MAG. GŁÓWNY0Mag. dodatkowy3Mag. dodatkowy0
Nazwa: Pompa sprzęgła (15,87mm) CITROEN C2, C3 I 1.6/1.6D 02.02-
Kod producenta: 874579
Indeks: VAL874579
Producent: VALEO
Opis: Pompa sprzęgła (15,87mm), pojazd z kierownicą po lewej stronie CITROEN C2, C3 I 1.6/1.6D 02.02-

Cena brutto
MAG. GŁÓWNY0Mag. dodatkowy2Mag. dodatkowy0
Nazwa: Pompa sprzęgła (19,05mm) CITROEN C8, FIAT ULYSSE, LANCIA PHEDRA, PEUGEOT 807 2.0
Kod producenta: 874583
Indeks: VAL874583
Producent: VALEO
Opis: Pompa sprzęgła (19,05mm), pojazd z kierownicą po lewej stronie CITROEN C8, FIAT ULYSSE, LANCIA PHEDRA, PEUGEOT 807 2.0D/2.2D 03.06-

Cena brutto
MAG. GŁÓWNY0Mag. dodatkowy0Mag. dodatkowy0
Nazwa: Pompa sprzęgła (19,05mm) AUDI 80 B2, 90 B2, COUPE B2, QUATTRO, VW PASSAT B2, SAN
Kod producenta: 874584
Indeks: VAL874584
Producent: VALEO
Opis: Pompa sprzęgła (19,05mm), pojazd z kierownicą po lewej stronie AUDI 80 B2, 90 B2, COUPE B2, QUATTRO, VW PASSAT B2, SANTANA 1.6D-2.3 07.80-07.91

Cena brutto
MAG. GŁÓWNY0Mag. dodatkowy2Mag. dodatkowy0
Nazwa: Pompa sprzęgła (19,05mm) MERCEDES T2/LN1, VARIO (B667, B670, B668) VARIO (B670)
Kod producenta: 874587
Indeks: VAL874587
Producent: VALEO
Opis: Pompa sprzęgła (19,05mm) MERCEDES T2/LN1, VARIO (B667, B670, B668), VARIO (B670), VARIO (B670, B668, B667) 2.3-4.3D 04.86-12.10

Cena brutto
MAG. GŁÓWNY0Mag. dodatkowy3Mag. dodatkowy0
Nazwa: Pompa sprzęgła (19,05mm) PORSCHE 944, 968 2.5/3.0 09.87-11.95
Kod producenta: 874589
Indeks: VAL874589
Producent: VALEO
Opis: Pompa sprzęgła (19,05mm), pojazd z kierownicą po lewej stronie PORSCHE 944, 968 2.5/3.0 09.87-11.95

Cena brutto
MAG. GŁÓWNY0Mag. dodatkowy2Mag. dodatkowy0
Nazwa: Pompa sprzęgła (19,05mm) PORSCHE 928 4.7/5.0/5.4 09.79-11.95
Kod producenta: 874590
Indeks: VAL874590
Producent: VALEO
Opis: Pompa sprzęgła (19,05mm) PORSCHE 928 4.7/5.0/5.4 09.79-11.95

Cena brutto
MAG. GŁÓWNY0Mag. dodatkowy0Mag. dodatkowy0
Nazwa: Pompa sprzęgła (19,05mm) MERCEDES G (W461) G (W463) 2.0-5.0 09.89-09.97
Kod producenta: 874594
Indeks: VAL874594
Producent: VALEO
Opis: Pompa sprzęgła (19,05mm) MERCEDES G (W461), G (W463) 2.0-5.0 09.89-09.97

Cena brutto
MAG. GŁÓWNY1Mag. dodatkowy0Mag. dodatkowy5
Nazwa: Pompa sprzęgła (średnica otworu 23,81mm) MAN F2000, F90, M 2000 M, M90, NL, NÜ 0
Kod producenta: 874609
Indeks: VAL874609
Producent: VALEO
Opis: Pompa sprzęgła (średnica otworu 23,81mm) MAN F2000, F90, M 2000 M, M90, NL, NÜ 08.88-

Cena brutto
MAG. GŁÓWNY1Mag. dodatkowy0Mag. dodatkowy2
Nazwa: Pompa sprzęgła (średnica otworu 28,57mm) VOLVO FH12, FH16, FM10, FM12, NH12 08.9
Kod producenta: 874611
Indeks: VAL874611
Producent: VALEO
Opis: Pompa sprzęgła (średnica otworu 28,57mm) VOLVO FH12, FH16, FM10, FM12, NH12 08.93-

Cena brutto
MAG. GŁÓWNY0Mag. dodatkowy0Mag. dodatkowy4
Nazwa: Pompa sprzęgła (średnica otworu 28,57mm) VOLVO B12, F10, F12, F16, FL10, FL12, F
Kod producenta: 874612
Indeks: VAL874612
Producent: VALEO
Opis: Pompa sprzęgła (średnica otworu 28,57mm) VOLVO B12, F10, F12, F16, FL10, FL12, FL7 08.77-

Cena brutto
MAG. GŁÓWNY0Mag. dodatkowy0Mag. dodatkowy0
Nazwa: Pompa sprzęgła (19,05mm) PORSCHE 911 3.6 03.95-09.97
Kod producenta: 874622
Indeks: VAL874622
Producent: VALEO
Opis: Pompa sprzęgła (19,05mm) PORSCHE 911 3.6 03.95-09.97

Cena brutto
MAG. GŁÓWNY1Mag. dodatkowy0Mag. dodatkowy2
Nazwa: Pompa sprzęgła (średnica otworu 19,05mm) MERCEDES ACTROS, ACTROS MP2 / MP3, ATEG
Kod producenta: 874629
Indeks: VAL874629
Producent: VALEO
Opis: Pompa sprzęgła (średnica otworu 19,05mm) MERCEDES ACTROS, ACTROS MP2 / MP3, ATEGO, CITARO (O 530), ECONIC, INTEGRO (O 550), TRAVEGO (O 580), SETRA 400 04.96-

Cena brutto
MAG. GŁÓWNY0Mag. dodatkowy0Mag. dodatkowy3
Nazwa: Pompa sprzęgła (średnica otworu 23,81mm) MERCEDES LK/LN2, O 301, O 402 01.84-12.
Kod producenta: 874635
Indeks: VAL874635
Producent: VALEO
Opis: Pompa sprzęgła (średnica otworu 23,81mm) MERCEDES LK/LN2, O 301, O 402 01.84-12.98

Cena brutto
MAG. GŁÓWNY3Mag. dodatkowy0Mag. dodatkowy8
Nazwa: Pompa sprzęgła, DS DS 3, CITROEN C3 / C3 ORIGIN III, C3 AIRCROSS II, C3 II, C-EL
Kod producenta: 874676
Indeks: VAL874676
Producent: VALEO
Opis: Pompa sprzęgła , pojazd z kierownicą po lewej stronie DS DS 3, CITROEN C3 AIRCROSS II, C3 II, C3 III, C-ELYSEE, DS3, OPEL CROSSLAND X / CROSSLAND, PEUGEOT 2008 I 1.0-1.6D 09.09-

Cena brutto
MAG. GŁÓWNY0Mag. dodatkowy0Mag. dodatkowy9
Nazwa: Pompa sprzęgła, CITROEN C3 / C3 ORIGIN III, C3 AIRCROSS II, C3 II, DS3, PEUGEOT
Kod producenta: 874677
Indeks: VAL874677
Producent: VALEO
Opis: Pompa sprzęgła , pojazd z kierownicą po lewej stronie CITROEN C3 AIRCROSS II, C3 II, C3 III, DS3, PEUGEOT 2008 I, 208 I 1.0-1.6D 09.09-

Cena brutto
MAG. GŁÓWNY0Mag. dodatkowy0Mag. dodatkowy4
Nazwa: Pompa sprzęgła, SUZUKI VITARA 1.4/1.6 02.15-
Kod producenta: 874681
Indeks: VAL874681
Producent: VALEO
Opis: Pompa sprzęgła , pojazd z kierownicą po lewej stronie SUZUKI VITARA 1.4/1.6 02.15-

Cena brutto
MAG. GŁÓWNY0Mag. dodatkowy0Mag. dodatkowy3
Nazwa: Pompa sprzęgła (średnica otworu 38,1mm) SCANIA 4, P,G,R,T 09.95-
Kod producenta: 874832
Indeks: VAL874832
Producent: VALEO
Opis: Pompa sprzęgła (średnica otworu 38,1mm) SCANIA 4, P,G,R,T 09.95-

Cena brutto
MAG. GŁÓWNY3Mag. dodatkowy0Mag. dodatkowy6
Nazwa: Pompa sprzęgła VOLVO V40, V60 II, XC40 1.5/2.0/2.0D 02.15-
Kod producenta: 875037
Indeks: VAL875037
Producent: VALEO
Opis: Pompa sprzęgła VOLVO V40, V60 II, XC40 1.5/2.0/2.0D 02.15-

Cena brutto
MAG. GŁÓWNY0Mag. dodatkowy1Mag. dodatkowy0
Nazwa: Pompa sprzęgła DS DS 3, CITROEN C3 AIRCROSS II, C3 III, C4 CACTUS, OPEL CROSSLAN
Kod producenta: 876150
Indeks: VAL876150
Producent: VALEO
Opis: Pompa sprzęgła DS DS 3, CITROEN C3 AIRCROSS II, C3 III, C4 CACTUS, OPEL CROSSLAND X / CROSSLAND, PEUGEOT 2008 I, 208 I 1.2-1.6D 01.13-

Cena brutto
MAG. GŁÓWNY0Mag. dodatkowy1Mag. dodatkowy0
Nazwa: Pompa sprzęgła, MERCEDES A (V177) A (W177) B SPORTS TOURER (W247) C (A205) C (C2
Kod producenta: 876155
Indeks: VAL876155
Producent: VALEO
Opis: Pompa sprzęgła , pojazd z kierownicą po prawej stronie MERCEDES A (V177), A (W177), B SPORTS TOURER (W247), C (A205), C (C205), C T-MODEL (S204), C T-MODEL (S205) 1.3-2.2D 07.09-


Pompy sprzęgła to istotne elementy w układzie przeniesienia napędu w pojazdach, które odpowiadają za sterowanie pracą sprzęgła. Pompa sprzęgła ma kluczową rolę w uruchamianiu procesu wysprzęglania i włączania sprzęgła, co jest niezbędne do płynnej zmiany biegów lub zatrzymania pojazdu bez wyłączania silnika.

W układzie hydraulicznym sprzęgła, pompy te są częścią systemu, który przekształca siłę mechaniczną z pedału sprzęgła na ciśnienie hydrauliczne, które następnie przesyłane jest do cylindra wysprzęglającego, rozłączając sprzęgło.

Budowa i działanie pomp sprzęgła

Pompy sprzęgła występują w dwóch głównych typach: pompy głównej (głównej pompy hydraulicznej) oraz pompy wtórnej (pompy pomocniczej). Oba typy współpracują ze sobą w układzie hydraulicznym.

1. Pompa główna sprzęgła

Pompa główna to pierwsza część układu hydraulicznego, która odpowiada za generowanie ciśnienia. Jest zamontowana bezpośrednio na pedale sprzęgła i przyjmuje siłę, którą kierowca wywiera na pedał. Jej zadaniem jest przekazanie tej siły na płyn hydrauliczny, który następnie przepływa do cylindra wysprzęglającego.

  • Budowa pompy głównej:

    • Obudowa: Wykonana z wytrzymałego materiału, najczęściej z aluminium lub stali. Jest to główny element konstrukcyjny, w którym mieści się mechanizm pompy.
    • Tłok: Część, która przesuwa się wewnątrz cylindra pompy, generując ciśnienie płynów hydraulicznych, gdy kierowca naciska pedał sprzęgła.
    • Zawór: Kontroluje przepływ płynu w układzie, zapewniając odpowiednie ciśnienie i zapobiegając przeciążeniom systemu.
    • Pojemnik na płyn: Zbiornik, w którym znajduje się płyn hydrauliczny, niezbędny do działania pompy i całego układu sprzęgła.
  • Działanie:

    • Po naciśnięciu pedału sprzęgła, mechanizm pompy głównej zaczyna przesuwać tłok, wytwarzając ciśnienie w układzie hydraulicznym. Płyn hydrauliczny zostaje przepompowany do cylindra wysprzęglającego, co powoduje rozłączenie sprzęgła.

2. Pompa wtórna sprzęgła (pompa pomocnicza)

Pompa wtórna, zwana również pompa pomocniczą, może być częścią układu, szczególnie w systemach, gdzie jest potrzebne zwiększenie wydajności hydraulicznej. Jest stosowana w pojazdach, które mają układ z dwoma pompami, lub w przypadku systemów hydraulicznych w samochodach z bardzo wymagającymi silnikami.

  • Budowa pompy wtórnej:

    • Obudowa: Często mniejsza niż w przypadku pompy głównej, ale również wykonana z materiałów odpornych na wysokie ciśnienie.
    • Tłok: Przesuwa się wewnątrz pompy wtórnej, generując dodatkowe ciśnienie w systemie.
    • Zawór: Kontroluje przepływ płynu i zapewnia jego odpowiednią dystrybucję w układzie.
  • Działanie:

    • Pompa wtórna wytwarza dodatkowe ciśnienie lub służy do dostarczenia odpowiedniej ilości płynu hydraulicznego do cylindra wysprzęglającego, gdy pompa główna jest w stanie wygenerować wystarczającą ilość siły.

3. Cylinder wysprzęglający

Choć pompy sprzęgła odpowiadają za wytworzenie ciśnienia, to kluczowym elementem odbierającym to ciśnienie i umożliwiającym rozłączenie sprzęgła jest cylinder wysprzęglający. Gdy ciśnienie hydrauliczne z pompy dotrze do cylindra wysprzęglającego, tłok w cylindrze wysprzęglającym przesuwa łożysko oporowe, które z kolei oddziela tarczę sprzęgłową od koła zamachowego, co skutkuje rozłączeniem sprzęgła.


Zalety pomp hydraulicznych w sprzęgle

  1. Płynność działania:

    • Układ hydrauliczny zapewnia bardzo płynne i precyzyjne działanie sprzęgła, zmniejszając drgania i szarpanie, które mogą wystąpić w mechanicznych układach.
  2. Lepsze wyczucie sprzęgła:

    • Dzięki pompom hydraulicznym kierowca ma lepsze wyczucie siły niezbędnej do włączenia i wyłączenia sprzęgła. Jest to szczególnie istotne w pojazdach o bardziej wymagających układach napędowych.
  3. Mniejsze zużycie mechaniczne:

    • Układ hydrauliczny jest bardziej odporny na zużycie w porównaniu do mechanicznych systemów, ponieważ brak w nim elementów tarciowych, co wydłuża żywotność układu.
  4. Mniejsze siły wymagane do obsługi:

    • Pompy hydrauliczne pozwalają na łatwiejsze operowanie sprzęgłem, ponieważ siły potrzebne do obsługi sprzęgła są znacząco zmniejszone w porównaniu do tradycyjnych mechanicznych układów.

Objawy problemów z pompami sprzęgła

  1. Trudności w włączaniu lub wyłączaniu sprzęgła:

    • Jeśli pompa sprzęgła nie generuje odpowiedniego ciśnienia, może dojść do problemów z wysprzęglaniem sprzęgła, co skutkuje trudnością w zmianie biegów lub szarpaniem podczas ruszania.
  2. Brak reakcji pedału sprzęgła:

    • W przypadku awarii pompy, pedał sprzęgła może stać się bardzo miękki, a jego naciśnięcie nie skutkuje odpowiednią reakcją ze strony układu sprzęgłowego.
  3. Nieszczelności w układzie hydraulicznym:

    • Ubytki płynu hydraulicznego spowodowane uszkodzeniem pompy mogą prowadzić do braku odpowiedniego ciśnienia, co skutkuje awarią układu sprzęgłowego.
  4. Hałas lub drgania:

    • Nieprawidłowo działająca pompa może powodować hałas lub drgania w momencie operowania sprzęgłem, co wskazuje na problem z jego działaniem.

Podsumowanie

Pompy sprzęgła, zarówno główne, jak i pomocnicze, stanowią istotną część hydraulicznego układu sterowania sprzęgłem. Odpowiadają one za generowanie ciśnienia, które pozwala na płynne i precyzyjne operowanie sprzęgłem. Prawidłowo działające pompy hydrauliczne znacząco poprawiają komfort jazdy, efektywność pracy sprzęgła oraz zmniejszają zużycie elementów układu napędowego. Regularne monitorowanie stanu pompy i układu hydraulicznego jest kluczowe dla utrzymania sprawności pojazdu.


KATEGORIE