UKŁAD ZAWIESZENIA

127377

Cena brutto
MAG. GŁÓWNY23Mag. dodatkowy10Mag. dodatkowy0
Nazwa: Kapturek piasty opel przód astra
Kod producenta: 28-0421
Indeks: AP128-0421
Producent: MAXGEAR
Opis: KAPTUREK PIASTY OPEL P. ASTRA

Cena brutto
MAG. GŁÓWNY17Mag. dodatkowy10Mag. dodatkowy0
Nazwa: Wahacz lewy przód vw golf 4 a3 kpl ze sworzniem
Kod producenta: 72-3785
Indeks: AP1MGZ-101115
Producent: MAXGEAR
Opis: WAHACZ VW P. GOLF 4/A3 LE/PR KPL ZE SWORZNIEM

Cena brutto
MAG. GŁÓWNY14Mag. dodatkowy10Mag. dodatkowy0
Nazwa: Wahacz prawy przód vw golf 4 a3 kpl ze sworzniem
Kod producenta: 72-3794
Indeks: AP1MGZ-101124
Producent: MAXGEAR
Opis: WAHACZ VW P. GOLF 4/A3 PR KPL ZE SWORZNIEM

Cena brutto
MAG. GŁÓWNY3Mag. dodatkowy4Mag. dodatkowy0
Nazwa: ZESTAW MONTAŻOWY
Kod producenta: KLT-CT-019-Z
Indeks: NTYKLT-CT-019-Z
Producent: NTY
Opis: ZESTAW DO NR: KLT-CT-019

Cena brutto
MAG. GŁÓWNY2Mag. dodatkowy5Mag. dodatkowy0
Nazwa: PIASTA KOŁA Z ŁOŻYSKIEM 29SKV209 / VKBA6650
Kod producenta: 29SKV209
Indeks: SKV29SKV209
Producent: ESEN SKV
Opis: PIASTA TYL L/P

Cena brutto
MAG. GŁÓWNY21Mag. dodatkowy15Mag. dodatkowy20
Nazwa: Tuleja wahacza przód z przodu L/P (12x33/36x54 mm) AUDI A1, A1 ALLSTREET, A1 CIT
Kod producenta: 07856
Indeks: FE-07856
Producent: FEBI BILSTEIN
Opis: TULEJA VW WAHACZA P. GOLF 84-/ PASSAT 88-97 P.

Cena brutto
MAG. GŁÓWNY12Mag. dodatkowy10Mag. dodatkowy16
Nazwa: Poduszka amortyzatora tył L/P FORD GALAXY II, MONDEO IV, S-MAX 1.6-2.5 05.06-06.
Kod producenta: SM9909
Indeks: KYBSM9909
Producent: KYB
Opis: PODUSZKA AMORT. FORD T. GALAXY, MONDEO IV, S-MAX 1.6-2.5 05.06-06.15 LE/PR

Cena brutto
MAG. GŁÓWNY26Mag. dodatkowy15Mag. dodatkowy20
Nazwa: Łącznik tył L/P 100mm VOLVO C30, C70 II, S40 II, V50, FORD C-MAX, FOCUS C-MAX, F
Kod producenta: 32010 01
Indeks: LMILMI32010 01
Producent: LEMFORDER
Opis: ŁĄCZNIK STAB. ,FORD L/P /LMI/

Cena brutto
MAG. GŁÓWNY12Mag. dodatkowy0Mag. dodatkowy20
Nazwa: Sprężyna zawieszenia przód L/P FORD C-MAX II, FOCUS III 1.0-1.6D 07.10-02.20
Kod producenta: SG200MT
Indeks: MAGSG200MT
Producent: MAGNUM

Cena brutto
MAG. GŁÓWNY2Mag. dodatkowy0Mag. dodatkowy0
Nazwa: TULEJA WAHACZA MASTER-SPORT 25403-PCS-MS
Kod producenta: 25403-PCS-MS
Indeks: MS-25403-PCS
Producent: MASTER-SPORT GERMANY
Opis: TULEJA WAHACZA MASTER-SPORT 25403-PCS-MS

Cena brutto
MAG. GŁÓWNY2Mag. dodatkowy0Mag. dodatkowy0
Nazwa: Sprężyna zawieszenia przód ford mondeo iv 1,8tdci 2,0scti 2,0 tdci 2,3 2,5 07-
Kod producenta: 60-0809
Indeks: AP160-0809
Producent: MAXGEAR
Opis: SPRĘŻYNA ZAW. FORD P. MONDEO IV 1,8TDCI/2,0SCTI/2,0 TDCI/2,3/2,5 07-

Cena brutto
MAG. GŁÓWNY10Mag. dodatkowy10Mag. dodatkowy0
Nazwa: Sprężyna zawieszenia przód toyota land crusier 3.0 d-4d 09.02-
Kod producenta: 60-0893
Indeks: AP160-0893
Producent: MAXGEAR
Opis: SPRĘŻYNA ZAW. TOYOTA P. LAND CRUSIER 3.0 D-4D 09.02-

Cena brutto
MAG. GŁÓWNY13Mag. dodatkowy10Mag. dodatkowy0
Nazwa: Sworzeń wahacza przód dacia lodgy dokker logan sandero megane scenic
Kod producenta: 72-0423
Indeks: AP1MGZ-415004
Producent: MAXGEAR
Opis: SWORZEŃ WAHACZA DACIA P. LODGY/DOKKER/LOGAN/SANDERO/MEGANE/SCENIC 03- 18MM/CLIO 05-

Cena brutto
MAG. GŁÓWNY21Mag. dodatkowy10Mag. dodatkowy20
Nazwa: Poduszka stabilizatora przód MERCEDES: 2033230685
Kod producenta: 014 032 0208
Indeks: AP20140320208
Producent: MEYLE
Opis: Poduszka stabilizatora przód L/P MERCEDES C CL203, C W203, CLK C209 1.8-5.0 05.00-05.09

Cena brutto
MAG. GŁÓWNY24Mag. dodatkowy10Mag. dodatkowy20
Nazwa: Łącznik stabilizatora przód MERCEDES: 2033200489
Kod producenta: 016 060 0002/HD
Indeks: AP20160600002/HD
Producent: MEYLE
Opis: Łącznik stabilizatora przód L/P MERCEDES C CL203, C W203, CLC CL203, CLK A209, CLK C209 1.6-5.5 05.00-06.11

Cena brutto
MAG. GŁÓWNY14Mag. dodatkowy10Mag. dodatkowy0
Nazwa: Talerz sprężyny góra/tył AUDI: 1J0512149B SKODA: 1J0512149B VW: 1J0512149B
Kod producenta: 100 512 0028
Indeks: AP21005120028
Producent: MEYLE
Opis: Talerz sprężyny góra/tył AUDI A2, A3, TT, SEAT CORDOBA, IBIZA III, LEON, TOLEDO II, SKODA FABIA I, OCTAVIA I, OCTAVIA II, ROOMSTER, VW BORA, FOX, GOLF IV 1.0-2.3 09.96-05.15

Cena brutto
MAG. GŁÓWNY14Mag. dodatkowy8Mag. dodatkowy15
Nazwa: Sworzeń wahacza przód KIA: 545803E002
Kod producenta: 28-14 610 0002
Indeks: AP228-146100002
Producent: MEYLE
Opis: Sworzeń wahacza przód przód L/P KIA SORENTO I 2.4/2.5D/3.5 08.02-12.11

Cena brutto
MAG. GŁÓWNY2Mag. dodatkowy4Mag. dodatkowy0
Nazwa: ŁOŻYSKO KOŁA PRZÓD HYUNDAI KIA 5172038110
Kod producenta: KLP-HY-509
Indeks: NTYKLP-HY-509
Producent: NTY
Opis: ŁOŻYSKO KOŁA PRZÓD HYUNDAI KIA 5172038110

Cena brutto
MAG. GŁÓWNY2Mag. dodatkowy3Mag. dodatkowy0
Nazwa: PIASTA KOŁA TYŁ AUDI A4 08-, A5 08-, A6 10-
Kod producenta: KLT-AU-007
Indeks: NTYKLT-AU-007
Producent: NTY
Opis: AUDI A4 08-, A5 08-, A6 10-, Q5 10-

Cena brutto
MAG. GŁÓWNY15Mag. dodatkowy10Mag. dodatkowy0
Nazwa: Sworzeń wahacza przód db w202 dolny
Kod producenta: QS4259/HQ
Indeks: AP3QS4259/HQ
Producent: QUARO
Opis: SWORZEŃ WAHACZA DB P. W202 LE/PR DOLNY

Cena brutto
MAG. GŁÓWNY12Mag. dodatkowy10Mag. dodatkowy0
Nazwa: Sworzeń wahacza przód peugeot 407 04- dolny
Kod producenta: QS4759/HQ
Indeks: AP3QS4759/HQ
Producent: QUARO
Opis: SWORZEŃ WAHACZA PEUGEOT P. 407 04- LE/PR DOLNY

Cena brutto
MAG. GŁÓWNY9Mag. dodatkowy10Mag. dodatkowy20
Nazwa: Sprężyna zawieszenia tył MERCEDES: 2103242204
Kod producenta: 996 611
Indeks: SAC996 611
Producent: SACHS
Opis: SPRĘŻYNA ZAW. DB T. W 210 E-Klasse od 05/95

Cena brutto
MAG. GŁÓWNY1Mag. dodatkowy2Mag. dodatkowy0
Nazwa: WAHACZ PRZÓD LEWY MERCEDES E W210 S210 2103303407
Kod producenta: 04SKV612
Indeks: SKV04SKV612
Producent: ESEN SKV
Opis: WAHACZ PRZOD LEWY

Cena brutto
MAG. GŁÓWNY1Mag. dodatkowy6Mag. dodatkowy0
Nazwa: PIASTA KOŁA Z ŁOŻYSKIEM PRZÓDA HONDA ACCORD VII
Kod producenta: 29SKV468
Indeks: SKV29SKV468
Producent: ESEN SKV
Opis: PIASTA PRZOD L/P


Układ zawieszenia to jeden z najważniejszych układów w samochodzie, który odpowiada za połączenie nadwozia pojazdu z kołami. Jego głównym zadaniem jest tłumienie drgań i wstrząsów, zapewniając komfort jazdy oraz stabilność pojazdu podczas poruszania się po nierównościach drogi. Układ zawieszenia ma również kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa, ponieważ odpowiada za kontrolowanie geometrii kół, ich kontakt z nawierzchnią, a także poprawne prowadzenie pojazdu w zakrętach.

Podstawowe funkcje układu zawieszenia

  1. Tłumienie drgań i wstrząsów:

    • Układ zawieszenia ma za zadanie absorbowanie energii wynikającej z nierówności drogi (np. dziur, wybojów), aby zminimalizować wstrząsy przekazywane do nadwozia i pasażerów. Tłumi drgania, zapewniając komfort i stabilność jazdy.
  2. Utrzymywanie kontaktu kół z nawierzchnią:

    • Dzięki odpowiedniej konstrukcji zawieszenia, koła utrzymują stały kontakt z nawierzchnią, co zapewnia lepszą przyczepność, a tym samym poprawia bezpieczeństwo i kontrolę nad pojazdem.
  3. Zarządzanie siłami działającymi na pojazd:

    • Układ zawieszenia przenosi i rozprowadza siły działające na pojazd, takie jak siły pionowe (np. podczas jazdy po nierównościach) oraz poziome (np. podczas zakrętów). Utrzymuje odpowiednią geometrię zawieszenia, co wpływa na precyzję prowadzenia pojazdu.
  4. Utrzymywanie poziomu pojazdu:

    • Zawieszenie jest również odpowiedzialne za utrzymywanie odpowiedniego poziomu nadwozia w stosunku do kół, co wpływa na estetykę pojazdu, a także na jego właściwości jezdne.

Podstawowe elementy układu zawieszenia

Układ zawieszenia składa się z wielu elementów, które współpracują ze sobą, aby zapewnić prawidłowe funkcjonowanie. Wyróżnia się elementy robocze oraz te, które pełnią funkcję nośną:

1. Amortyzatory (tłumiki drgań)

  • Amortyzatory są odpowiedzialne za tłumienie drgań powstających w wyniku nierówności drogi. Są to elementy hydrauliczne, które absorbuje energię wstrząsów, przekształcając ją w ciepło.
  • Amortyzatory składają się z tłoka, cylindra i oleju, który zapewnia ich działanie. W zależności od konstrukcji amortyzatorów (np. teleskopowych), mogą występować różne typy, takie jak amortyzatory gazowe, olejowe lub półgazowe.

2. Sprężyny

  • Sprężyny są odpowiedzialne za przechwytywanie energii z nierówności drogi i jej stopniowe rozładowywanie. W układzie zawieszenia stosuje się różne rodzaje sprężyn, takie jak sprężyny śrubowe (najczęściej), piórowe lub powietrzne.
  • Sprężyny przechowują energię mechaniczną, a następnie oddają ją, zapewniając równocześnie wygodną jazdę i odpowiednią stabilność pojazdu.

3. Wahacze

  • Wahacze to elementy, które łączą koła z resztą układu zawieszenia i umożliwiają ich ruch. Przenoszą siły pionowe i poziome, a ich konstrukcja pozwala na zachowanie odpowiedniego kąta nachylenia kół i ich ruch w górę i w dół.
  • Wahacze mogą występować w różnych konfiguracjach, takich jak wahacze podwójne, jednolite lub wielowahaczowe, w zależności od typu zawieszenia.

4. Tuleje i sworznie

  • Tuleje (gumowe, metalowo-gumowe lub poliuretanowe) oraz sworznie są używane w punktach mocowania wahaczy, amortyzatorów oraz innych elementów zawieszenia. Działają jako elementy łączące, umożliwiające ruch i tłumienie wibracji, co zmniejsza hałas i poprawia komfort jazdy.

5. Stabilizatory

  • Stabilizatory (drążki stabilizatora) są stosowane w celu zmniejszenia przechyłów nadwozia pojazdu podczas skrętów. Działają one w układzie zawieszenia na zasadzie „rozciągania” i „ściskania” elementów, co pomaga utrzymać stabilność pojazdu, szczególnie w zakrętach.

6. Koła i piasty

  • Koła oraz piasty są częścią układu zawieszenia, której głównym zadaniem jest przenoszenie sił z układu zawieszenia na nawierzchnię drogi. Koła muszą mieć odpowiednią geometrię i być poprawnie zamocowane, aby zapewnić odpowiednią przyczepność i sterowność pojazdu.

7. Sworznie kulowe

  • Sworznie kulowe łączą układ zawieszenia z kołem i pozwalają na ich ruch względem siebie. Dzięki nim koła mogą wykonywać ruchy kierownicze i są w stanie zmieniać kąt ustawienia w odpowiedzi na komendy z układu kierowniczego.

Rodzaje układów zawieszenia

W zależności od konstrukcji, przeznaczenia pojazdu oraz wymagań, układy zawieszenia mogą przybierać różne formy. Oto najczęściej spotykane rodzaje układów zawieszenia:

1. Zawieszenie niezależne

  • W tym układzie każde koło jest zawieszone niezależnie od pozostałych. Oznacza to, że ruch jednego koła nie wpływa bezpośrednio na ruch innych kół.
  • Zawieszenie niezależne zapewnia lepszy komfort jazdy i stabilność pojazdu. Stosowane jest głównie w pojazdach osobowych, zarówno z przodu, jak i z tyłu (np. zawieszenie wielowahaczowe, zawieszenie McPhersona).

2. Zawieszenie zależne

  • W tym układzie koła są połączone ze sobą, a ruch jednego koła wpływa na ruch drugiego. Stosowane jest w pojazdach, które nie wymagają tak wysokiej precyzji zawieszenia, jak w przypadku pojazdów osobowych.
  • Zawieszenie zależne występuje w starszych pojazdach lub w niektórych pojazdach terenowych (np. zawieszenie skrętne, belka skrętna).

3. Zawieszenie wielowahaczowe

  • Zawieszenie wielowahaczowe (np. zawieszenie wielowahaczowe z dwiema belkami) stosowane jest w nowoczesnych pojazdach, które wymagają dużej precyzji prowadzenia, np. w pojazdach sportowych, wyścigowych czy terenowych.
  • Jest bardziej skomplikowane konstrukcyjnie, ale oferuje lepsze właściwości jezdne i zapewnia lepszą kontrolę nad geometrią kół.

4. Zawieszenie MacPhersona

  • Jest to popularne zawieszenie niezależne stosowane w większości współczesnych samochodów osobowych. Charakteryzuje się prostą konstrukcją, w której amortyzator pełni funkcję zarówno amortyzatora, jak i elementu nośnego zawieszenia.
  • Zawieszenie MacPhersona jest lekkie, tańsze w produkcji i zapewnia dobrą jakość jazdy.

Problemy z układem zawieszenia

Z biegiem czasu, wskutek eksploatacji, układ zawieszenia może ulegać zużyciu, co prowadzi do różnych problemów. Objawy uszkodzeń to m.in.:

  1. Zużycie amortyzatorów

    • Nieszczelne lub zużyte amortyzatory nie spełniają swojej funkcji tłumienia drgań, co prowadzi do zwiększenia wstrząsów i pogorszenia komfortu jazdy.
  2. Zniszczone sprężyny

    • Uszkodzenie sprężyn powoduje, że pojazd może zacząć "opadać" w jednym z rogów, co prowadzi do nierównomiernego rozłożenia obciążenia.
  3. Zużyte tuleje i sworznie

    • Zużyte tuleje i sworznie mogą powodować luzy w układzie zawieszenia, co objawia się hałasem, nierówną jazdą oraz utratą precyzji kierowania.
  4. Uszkodzenia stabilizatorów

    • Uszkodzenie drążków stabilizatora może prowadzić do przechyłów nadwozia w zakrętach, co pogarsza stabilność pojazdu.

Podsumowanie

Układ zawieszenia to niezwykle istotna część pojazdu, która zapewnia komfort, bezpieczeństwo i stabilność jazdy. Działa w oparciu o współpracę sprężyn, amortyzatorów, wahaczy, tulei, sworzni, stabilizatorów oraz innych elementów, które razem umożliwiają utrzymanie kontaktu kół z nawierzchnią i odpowiednią reakcję pojazdu na nierówności drogi. Regularne serwisowanie układu zawieszenia jest kluczowe dla utrzymania pojazdu w dobrym stanie i zapewnienia komfortu oraz bezpieczeństwa podczas jazdy.


KATEGORIE